.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ارزيابي رسانه‌هاي بيگانه از انتخابات 24 اسفند

در روزهاي گذشته رسانه‌هاي غربي تلاش كردند با القاي شبهات و راه اندازي جنگ رواني، حركت مردمسالاري را در ايران كند و شركت مردم در انتخابات مجلس هشتم را كمرنگ سازند اما هوشياري ملت هميشه بيدار ايران اسلامي نقشه‌هاي آنها را نقش بر آب كرد.

رسانه‌هاي بيگانه با ‪ ۴‬رويكرد به انتخابات مجلس هشتم پرداختند كه عبارت بودند از روند برگزاري انتخابات، ابعاد و پيامدهاي سياسي، موقعيت جريانهاي سياسي در انتخابات و واكنش كشورهاي غربي به انتخابات مجلس هشتم.

جالب توجه اينكه اين رسانه‌ها تلاش كردند از طريق القاي اخبار و گزارش هاي ساختگي و جعلي مردم را از شركت در انتخابات دلسرد كنند و مخاطبان خود را متقاعد كنند كه گروههاي سياسي در ايران انتخابات را تحريم كرده اند. اما عليرغم اين تلاش، در گزارش‌ها ي خود مجبور شدند به تاكيد گروههاي سياسي بر شركت در انتخابات و رويكرد مثبت ملت ايران اشاره كنند.

رسانه‌هاي غربي توجه خاص به اين انتخابات نشان دادند زيرا در سطح منطقه اي تحولات دموكراتيك و مردم سالاري در ايران موجب نگراني كشورهاي سرسپرده و غير دموكراتيك منطقه مي‌گردد .

از طرف ديگر، اين رسانه‌ها افزايش قدرت ملي ايران را با منافع منطقه‌اي آمريكا و رژيم صهيونيستي در خاورميانه ناسازگار مي‌دانند.

در سطح جهاني نيز تعميق مردم سالاري ديني باعث تحكيم ثبات سياسي و اجتماعي ايران مي‌گردد كه اين فرايند با منافع آمريكا و رژيم صهيونيستي كه خواستار بي‌ثباتي در ايران مي‌باشند مغايرت دارد.

شبكه تلويزيوني دويچه وله آلمان ايران را داراي دمكراتيك‌ترين سيستم سياسي در منطقه خاورميانه دانست.

مارتين ابينگ خبرنگار اين شبكه در تهران در گزارشي درباره انتخابات مجلس هشتم گفت: سيستم ايران با توجه به اينكه به مردم اين كشور اجازه انتخاب نمايندگان پارلمان و رييس جمهوري را مي‌دهد دمكراتيك‌ترين سيستم سياسي منطقه است.

همچنين پايگاه اينترنتي دويچه وله (صداي آلمان) در يك گزارش خبري از انتخابات گفت: بيش از ‪ ۴۳‬ميليون ايراني براي شركت در انتخاب ‪ ۲۹۰‬تماينده مجلس واجد شرايط بودند.

به گرازش اين پايگاه، حركت به سوي محل‌هاي اخذ راي بعد از ظهر شدت بيشتري گرفت.

شبكه يورو نيوز در برنامه پرسپكتيو خود به پخش گزارش‌هاي شبكه‌هاي تلويزيوني كشورهاي مختلف اروپايي درباره ايران و انتخابات مجلس شوراي اسلامي پرداخت.

شبكه راي اونو ايتاليا در گزارش خود گفت: انتخابات تيترهاي بزرگ روزنامه ها را به خود اختصاص داد و تلويزيون هم مردم را به راي دادن دعوت مي‌كرد.

خبرگزاري فرانسه در گزارش خود به حضور گسترده و پرشور مردم و تمديد ساعات اخذ راي در انتخابات قبلي اشاره كرد و گفت ساعت اخذ راي در اين انتخابات نيز تمديد شد.

اين خبرگزاري نوشت: مقامهاي ايران اعلام كردند كه آمارشركت‌كنندگان بسيار بيشتر از انتخابات عمومي قبلي در سال ‪ ۲۰۰۴‬بود و اين مشاركت به غرب نشان داد كه كشور در برابر تنشهاي فزاينده بين‌المللي منسجم است.

خبرگزاري آمريكايي آسوشيتدپرس به نقل از راديو ايران اعلام كرد كه ملت ايران بارديگر بلوغ سياسي خود را نشان داد.

آسوشيتدپرس افزود: حدود چهار هزار و ‪ ۵۰۰‬نفر براي احراز ‪ ۲۹۰‬كرسي مجلس در سراسر كشور رقابت كردند و تقريبا ‪ ۴۴‬ميليون نفر ايراني بالاي ‪۱۸‬ سال واجد شرايط شركت در راي‌گيري هستند.

روزنامه القدس العربي نيز نوشت كه انتخابات مجلس، مردمي بودن نظام را به دشمنان ثابت كرد.

پايگاه اينترنتي القدس العربي در گزارشي نوشت : پس از يك هفته تبليغات داغ ، ‪ ۴۴‬ميليون راي‌دهنده يراني از بين دو گروه اصلي، نمايندگان خود را به مجلس فرستادند.

برگزاري هشتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي ايران در مطبوعات انگليسي و اردو زبان پاكستان نيز بازتاب وسيعي داشت.

روزنامه انگليسي زبان دان در صفحه نخست نوشت شصت درصد مردم ايران ازحق راي خود براي انتخاب نمايندگان مورد نظر استفاده كردند.

اين روزنامه با اشاره به حضور گسترده مردم پاي صندق‌هاي اخذ راي افزود: اين حضور باشكوه سبب شد زمان اخذ راي تا ساعت ‪ ۲۳‬تمديد شود.

همچنين روزنامه انگليسي زبان نيشن با چاپ تصاويري از حضور محمود احمدي نژاد رييس جمهوري ايران پاي صندوق اخذ راي نوشت در بسياري از حوزه‌هاي راي به ويژه در تهران و ديگر شهرهاي ايران مردم صف بسته بودند.

روزنامه اردو زبان جنگ نيز با اشاره به جمعيت راي‌دهندگان در حوزه‌هاي اخذ راي نوشت در بيشتر شعب اخذ راي حضور جوانان قابل توجه بود اين روزنامه با اشاره به اهميت اين انتخابات سراسري و تنوع نامزدهاي احزاب مختلف در انتخابات ايران نوشت نامزدهاي اصولگرايان و اصلاح طلبان در انتخابات روز جمعه ايران رقابتي تنگاتنگ داشتند.

همچنين روزنامه اردو زبان اكسپرس به حضور گسترده رسانه‌هاي خارجي در انتخابات اشاره كرد و نوشت: خلاف تبليغات گسترده غرب به ويژه آمريكا مبني بر اينكه در ايران نظام مردم سالار و دمكراسي وجود ندارد حضور گسترده مردم ثابت كرد كه مردم ايران نقش مهمي در تعيين سرنوشت خود دارند.

اكثر روزنامه‌هاي هندوستان گزارش‌ها و تصاويري از انتخابات نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ايران چاپ كردند.

روزنامه انگليسي زبان هند با چاپ عكس ايت الله سيد علي خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران و به نقل از محمود احمدي نژاد رييس جمهور ايران نوشت: حضور پرشور مردم در انتخابات ضربه‌اي به رسانه‌هاي خارجي است زيرا آنان راي‌دهندگان را از شركت در انتخابات دلسرد كرده بودند.

برگزاري انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي ايران در رسانه‌هاي خبري اوكراين نيز بازتاب گسترده‌اي داشت و بخش‌هاي مختلف خبري تلويزيون اوكراين با پخش صحنه‌هايي از حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي و ساير مسئولان كشورمان و همچنين شركت پرشور مردم در پاي صندوق‌هاي راي به انعكاس اين رخداد بزرگ سياسي در ايران پرداختند.

پايگاه اينترنتي اوترا اوكراينا در همين خصوص نوشت شركت تعداد زيادي از مردم ايران در انتخابات نشان‌دهنده همراهي آنان با نظام جمهوري اسلامي ايران است و اين حضور در واقع پاسخ آنان به دشمني‌هاي آمريكاست.

به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، اقليت‌هاي مذهبي در ايران درانتخابات پارلماني شركت كردند و به نامزدهاي خود راي دادند.

خبرنگار العربيه گفت اقليت‌هاي مذهبي در ايران داراي پنج كرسي پارلماني هستند. ارامنه اكثريت اين اقليت‌ها را در ايران تشكيل مي‌دهند وتعداد انها بالغ بر ‪ ۱۲۰‬هزار نفر است ودو كرسي مجلس به انها تعلق دارد . پس از ارامنه يهوديان باجمعيتي نزديك به چهل هزار نفر با يك نماينده در مجلس و سپس آشوري‌ها وزرتشتي‌ها هستند كه مانند يهوديان هركدام يك كرسي پارلماني دارند.

يك جوان از اقليت‌هاي مذهبي در ايران به خبرنگار العربيه گفت: ما بيش از چهار صد سال است كه در ايران زندگي مي‌كنيم واز حقوق مدني وقانوني برخورداريم. ما نمايندگان خود را براي انعكاس صدايمان در مجلس و مطرح كردن مشكلاتمان در دولت وحل آنها انتخاب مي‌كنيم. ما مانند ايراني ها درايران زندگي مي‌كنيم وحقوق خاص خودرا داريم.

براساس اين گزارش اقليت‌هاي مذهبي در ايران تنها نامزدهاي خود را انتخاب مي كنند و مسلمانان حق ندارند به نامزدهاي اقليت‌هاي مذهبي راي دهند اما اقليت‌ها مجاز به راي دادن به نامزدهاي مسلمان هستند.

فردي ديگر از اقليت‌هاي مذهبي به خبرنگار العربيه گفت: ما از طريق انتخابات مي‌خواهيم حضور خودرا به اثبات برسانيم. ما اقليت‌هاي مذهبي از حقوقي برخورداريم وداراي نمايندگاني در مجلس هستيم و آنها همه مسائل مارا پي‌گيري خواهند كرد.

شبكه تلويزيوني رويترز وابسته به خبرگزاري رويترز در گزارشي تصويري حضور ايرانيان كليمي را در انتخابات مجلس هشتم به تصوير كشيد.

اين شبكه در ابتداي گزارش تصاويري از يك كنيسه به نمايش گذاشت و سپس حضور ايرانيان كليمي را كه براي راي دادن در صف ايستاده بودند پخش كرد.

يك مرد مسن كليمي بعد از راي دادن به تلويزيون رويترز گفت هر كس كه ايراني است و از هر مذهب و طايفه‌اي و قوميتي زير پرچم ايران زندگي مي كند و بايد تابع دولت باشد.

رويترز بار ديگر تصاويري از راي‌دهندگان كليمي ايراني را پخش كرد و يك مرد جواني ايراني درباره شركت خود در انتخابات گفت: نامزدي كه انتخاب مي شود براي دوره چهار ساله‌اي كه انتخاب مي‌شود بايد به منظور حل مشكلات مردم و رسيدگي به امور كشور برنامه داشته باشد.

يك بانوي كليمي نيز گفت: حضور تا اينجايي كه من بودم خيلي خوب بود و فكر مي‌كنم در بقيه جاها هم مثل اينجا استقبال شده باشد.

انتخابات مجلس شوراي اسلامي بازتاب وسيعي در رسانه‌هاي صربستان داشت .

تانيوگ خبرگزاري دولتي صربستان نوشت كه از ‪ ۷۰‬ميليون جمعيت ايران، حدود ‪ ۴۰‬ميليون نفر حق راي دادن دارند كه با راي خود ساختار جديد مجلس را تعيين مي‌كنند.

اق تي اس، شبكه يك تلويزيون سراسري صربستان در بخش مهم خبري خود تصاويري را از برگزاري انتخابات كه زنان و مردان ايراني در صف‌هاي طولاني در انتظار راي دادن بودند نشان داد.

اين شبكه با پخش تصاويري از محمود احمدي نژاد و محمد خاتمي تاكيد كرد رييس جمهور كنوني و رييس جمهور سابق ايران در اين انتخابات شركت كردند و از مردم خواستند فعالانه در انتخابات كه سرنوشت كشور را تعيين مي‌كند شركت كنند.

اين شبكه سراسري صربستان تصاويري را از احمدي نژاد رييس جمهور ايران كه در حال انداختن راي خود به صندوق بود و خبرنگاران و فيلمبرداران بسياري سرگرم تهيه گزارش از آن بودند نشان داد.

تصاوير پخش شده از خاتمي رييس جمهوري پيشين زماني بود كه وي وارد يكي از شعب اخذ راي شد و راي خود را به صندوق انداخت.

روزنامه‌هاي مهم و پرشمارگان صربستان از جمله داناس پوليتيكا و گلاتس نيز اخبار مربوط به انتخابات مجلس شوراي اسلامي ايران را منعكس كردند.

رسانه‌هاي الكترونيكي صربستان نيز مانند شبكه يك تلويزيون دولتي و تلويزيون‌هاي ب ‪ ۹۲‬و استوديو ب انتخابات پارلماني ايران را با نشان دادن تصاويري از برپايي انتخابات در بخشهاي مختلف خبري پوشش دادند.

شبكه العربيه كه بارها تلاش كرده است فرايند انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي ايران و حضور گسترده مردم را با دادن رنگ و لعاب حزبي زير سوال ببرد سرانجام به حضور گسترده مردم در انتخابات اعتراف كرد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.095 seconds.